OČNÍ POHYBY U DYSLEKTICKÝCH ŽÁKŮ PŘI ŘEŠENÍ VERBÁLNÍCH A NEVERBÁLNÍCH ÚLOH

Autoři: Nicol Dostálová

Abstrakt: Dyslexie je specifická porucha učení, projevuje se čtenářskými obtížemi, které komplikují následné porozumění čtenému textu. Klíčová je včasná diagnostika, která je v současnosti zaměřena na rychlost čtení, chybovost a další aspekty z oblasti zrakové a sluchové percepce. Oční pohyby, které úzce souvisí se čtením, však nejsou registrovány. Analýza očních pohybů může přinést nové informace do diagnostiky dyslexie. Cílem příspěvku je prezentovat výsledky pilotní studie a zároveň ověřit metodiku výzkumu z oblasti očních pohybů u dyslektických žáků při řešení verbálních a neverbálních úloh.

Klíčová slova: oční pohyby, dyslexie, eye‑tracking, čtení

Článek ke stažení [PDF]

Title: PUPILS’ EYE MOVEMENTS ANALYSIS WHEN READING A PHYSICS TEXTBOOK

Abstract: Dyslexia is a specific learning disorder manifested by reading difficulties which complicates reading comprehension. Early diagnostics focused on read‑ ing speed, error rate and other aspects of visual and phonological perception is crucial. However, eye movements that are closely related to reading are not recorded during the diagnostics. An analysis of eye movements may provide new insight into the diagnostics of dyslexia. The aim of this paper is to present the results of a pilot study and to verify the research methodology in the field of eye movements in dyslexic pupils solving verbal and non ‑verbal tasks.

Keywords: eye movements, dyslexia, eye ‑tracking, reading

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze