Autoři: Martin Majcík, Tereza Vengřinová
Abstrakt: Problematice maturitní zkoušky je v rámci dokumentů vzdělávací politiky vě- nována značná pozornost (Strategie vzdělávání, 2020, Dlouhodobý záměr, 2019). Opomíjen je ovšem trend, jež dokazují data (Cermat, 2022), že neúspěch u řád- ného termínu maturity zpravidla generuje selhání také u dalších pokusů, což může vést až k nedokončení středního vzdělání. Příspěvek si tak klade za cíl představit individuální a sociální aspekty, které ovlivňují a proměňují přístup jedince v celém procesu získávání maturitní zkoušky.
Klíčová slova: maturitní zkouška, neúspěch, příprava, učení, seberegulace, sociální okolí, motivace
Title: REPEATED FAILURE AT EXIT EXAM AS BLIND SPOT ON THE EDUCATIONAL POLICY MAP: SELECTED INDIVIDUAL AND SOCIAL ASPECTS RELATE TO ACHIEVEMENT OF MATURA
Abstract: Many strategic documents, for example, Strategy for Education 2030+, pay attention to the issue of the Matura as an exit exam. However, the data shows a neglected trend (Cermat, 2022) that a student’s failure at the Matura exam leads to another failure at other attempts. This trend relates to leaving secondary education. The contribution aims to present individual and social aspects that influence and transform an individual’s approach to passing the exam throughout the entire process.
Keywords: school-leaving exam, learning, self-regulated learning, social environment, motivation
Download the article in English [PDF]: Not available