PAVOUK A MRAVENEC V KRESBĚ ŽÁKŮ 5. TŘÍD

Autoři: Linda Koutová

Abstrakt: Představy žáků různých věkových skupin o zvířatech již byly námětem nemalého počtu studií. Také proto, že jejich možná nesprávnost může negativně ovlivňovat budoucí získávání vědecky správných vědomostí prostřednictvím učení. Předložená studie se zabývá zjišťováním představ žáků 5. tříd o stavbě těla mravence a pavouka prostřednictvím kresby. Šetření probíhalo na 6 základních školách v Plzni a okolí a zúčastnilo se ho 261 žáků 5. tříd. U získaných kreseb byly hodnoceny tyto prvky: počet článků těla, nohou a další struktury. Byly zjištěny mylné představy o stavbě těla. Byly nalezeny rozdíly v představách žáků z městských a vesnických škol, mezi dívkami a chlapci, a také mezi žáky s rozdílnými postoji k pavoukům (negativní vs. neutrální). Z výsledků je patrné, že nemálo žáků má stále problém určit rozdíly mezi stavbou těla hmyzu a pavouků, což by mohla pomoci upravit výuka, založená na přímém pozorování či badatelském přístupu.

Klíčová slova: mylné představy; žákovská kresba; pavouk; mravenec

Článek ke stažení [PDF]

Title: A SPIDER AND AN ANT IN THE DRAWING OF 5TH GRADE PUPILS

Abstract: The perceptions of animals by pupils in different age groups have been studied many times. Also because their possible incorrectness may negatively affect the future acquisition of scientifically correct knowledge through learning. The present study investigates the ideas of 5th grade students about the body structure of ants and spiders through drawing. The investigation took place in 6 primary schools in Pilsen and its surroundings and involved 261 5th grade students. The following elements were evaluated: the number of body segments and legs etc. Misconceptions were found. Differences were found between pupils from urban and rural schools, between girls and boys. The results show that many students still struggle to identify the differences between the bodies of insects and spiders, which could be helped by teaching based on direct observation or an exploratory approach.

Keywords: misconceptions; pupil’s drawing; spider; ant

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze