Autoři: Lucie Grůzová, Martina Kampichler
Abstrakt: Příspěvek představuje výsledky výzkumu projektu Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České republice, jehož cílem bylo přispět k rozšíření výzkumné oblasti rané výchovy a péče (RVaP) v českém pedagogickém diskurzu. Prezentuje hlavní zjištění projektu týkající se jednak zkušeností klíčových aktérů (rodiče, pečující personál, děti) v dětských skupinách a MŠ třídách pro dvouleté děti a jednak výsledky analýzy českých debat o službách rané výchovy a péče od 90. let do současnosti.
Klíčová slova: raná výchova a péče; rané dětství; každodennost dětí v zařízení rané výchovy a péče
Title: EARLY CHILDHOOD PEDAGOGY? INSIGHTS INTO THE CURRENT STATE OF EARLY EDUCATION AND CARE FOR CHILDREN UP TO THE AGE OF THREE IN THE CZECH REPUBLIC
Abstract: The paper presents the results of the research project Early Childhood Education and Care in Day Care Facilities in the Czech Republic, which aimed to contribute to the expansion of the research field of early childhood education and care in the Czech pedagogical discourse. It presents the main findings of the project concerning both the experiences of key actors (parents, care staff, children) in playgroups and nursery classes for two-year-old children and the results of an analysis of Czech debates on early childhood education and care services from the 1990s to the present.
Keywords: early chilhood education and care; early childhood; everyday life of children in early childcare facilities
Download the article in English [PDF]: Not available