Autoři: Dostálová Nicol, Švaříček Roman
Abstrakt: Dyslexie je specifická porucha učení, která se projevuje obtížemi při čtení a způsobuje snížené porozumění textu a motivaci ke čtení. Zásadní význam má přesná a včasná diagnostika dyslexie založená na objektivních metodách měření. Příspěvek představuje platformu DYSLEX pro analýzu a klasifikaci dyslektických čtenářů na základě jejich očních pohybů pomocí strojového učení. Platforma DYSLEX se skládá z modulů, které zajišťují spuštění diagnostické baterie, záznam očních pohybů a klasifikaci čtenáře na základě diagnostického procesu. Výstupem platformy DYSLEX je přehledná zpráva s výsledky klasifikace a také podrobné informace o výkonu čtenáře v jednotlivých úlohách. Platforma DYSLEX může pomoci odborníkům v pedagogicko- psychologických poradnách a následné výsledky mohou zlepšit výkon dyslektických čtenářů při čtení a učení.
Klíčová slova: dyslexie; čtení; diagnostika; eye -tracking; strojové učení
Title: THE DYSLEX PLATFORM: DIAGNOSING DYSLEXIA: USING EYE-TRACKING AND MACHINE LEARNING
Abstract: Dyslexia is a specific learning disability that manifests itself in reading difficulties and causes reduced reading comprehension and motivation. Precise diagnostics of dyslexia, supported by objective measurements, is crucial. This paper presents the DYSLEX platform for analysing and classifying dyslexic readers based on their eye movements using machine learning. The DYSLEX platform consists of modules that provide the triggering of the diagnostic battery, recording of eye movements, and the classification phase of the entire process. The main output of the DYSLEX platform is a clear report with classification results of the reader as well as detailed information about the reader’s performance in each task. The DYSLEX platform can help specialists in educational psychology clinics with the diagnosing process and subsequent results can improve dyslexic reading and learning performance.
Keywords: dyslexia; reading; diagnostics; eye -tracking; machine learning
Download the article in English [PDF]: Not available