POSTOJE A SELF-EFFICACY UČITELŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL VE VZTAHU K INKLUZIVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ: PSYCHOMETRICKÁ ANALÝZA ZAHRANIČNÍCH DOTAZNÍKŮ (AIS, ITICS, TEIP) A JEJICH ADAPTACE DO ČESKÉHO PROSTŘEDÍ

Autoři: Jakub Pivarč

Abstrakt: V mezinárodním kontextu se pro účely měření postojů (Attitudes Towards Inclu – sion; AIS a Intention to Teach in Inclusive Classroom; ITICS) a self-efficacy učitelů ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání (IV) (Teacher Efficacy for Inclusive Practices ; TEIP) využívají standardizované nástroje. Příspěvek prezentuje výsledky psychometrické analýzy/adaptace těchto nástrojů do českého prostředí, která byla uskutečněna na vzorku 1456 učitelů z celkem 140 základních škol (ZŠ). Analýzy prokázaly, že kromě ITICS mají české verze nástrojů totožnou faktorovou struk- turu a vysokou reliabilitu jako originální anglické škály. Testovaná invariance navíc prokazuje, že nástroje v českých podmínkách měří zamýšlené konstrukty (postoje, self-efficacy) ve vztahu k IV. Na základě získaných výsledků lze proto doporučit české verze dotazníků k dalšímu využití v praxi.

Klíčová slova: psychometrická analýza; dotazník; postoje; self-efficacy; učitelé ZŠ; inkluzivní vzdělávání

Článek ke stažení [PDF]

Title: ATTITUDES AND SELF-EFFICACY OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN RELATION TO INCLUSIVE EDUCATION: A PSYCHOMETRIC ANALYSIS OF THE AIS, ITICS, AND TEIP QUESTIONNAIRES AND THEIR ADAPTATION TO THE CZECH ENVIRONMENT

Abstract: In the international context, in relation to inclusive education (IE), the standardized instruments Attitudes Towards Inclusion (AIS) and Intention to Teach in Inclusive Classroom (ITICS) are used to measure attitudes, and teacher self-efficacy is measured by the questionnaire Teacher Efficacy for Inclusive Practices (TEIP). This paper presents the results of a psychometric analysis/adaptation of these instruments to the Czech environment which was carried out on a sample of 1,456 teachers from a total of 140 primary schools. The analyses have shown that the Czech versions of the AIS and TEIP have the same factor structure as well as the same high reliability as the original English scales, while the ITICS did not. In addition, the tested invariance proves that in Czech conditions all three instruments measure the intended constructs (attitudes, self-efficacy) in relation to IE. Based on the obtained results, the Czech versions of all of the questionnaires can be recommended for further use in practice.

Keywords: psychometrická analýza; dotazník; postoje; self-efficacy; učitelé ZŠ; inkluzivní vzdělávání

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze