Autoři: Jakub Vlček
Abstrakt : Cílem tohoto příspěvku je ukázat vhled do rozhodovacího procesu vedení škol při přijímání učitelů. Na podzim 2022 byly provedeny hloubkové kvalitativní rozhovory se zástupci vedení šesti škol, kteří pro školní rok 2022/2023 přijali do svých řad začínající učitele. V rámci příspěvku se na základě výpovědí těchto pedagogických lídrů snažím odpovědět na to, proč byli tito učitelé vybrání, jaký postup při výběru vedení zvolilo a co od těchto učitelů vedení očekává. Výzkum ukázal, že vedení škol preferovalo mladé uchazeče, a to zejména v případě, kdy se jednalo o čerstvé absolventy učitelství. Při rozhodování o jejich přijímání dalo vedení škol přednost spíše osobním sympatiím a pocitům než objektivním ukazatelům.
Klíčová slova: proces výběru učitelů, vedení školy, začínající učitelé, polostrukturované rozhovory
Title: WE NEED YOUNG BLOOD: HOW SCHOOL MANAGEMENT CHOOSES NEW TEACHERS
Abstract: The aim of this paper is to provide insight into the decision-making process of school management in the recruitment of teachers. In-depth qualitative survey interviews were conducted in the fall of 2022 with the leadership of six schools that hired novice teachers for the 2022/2023 school year. In this paper, I declare, based on the statements of the school leadership, why these teachers were recruited, the process the leadership took, and what they expect of these teachers. The research shows that school management prefers young candidates, especi- ally when they were recent teacher graduates. In making decisions about their recruitment, school managements gave priority to personal sympathies and feelings rather than objective indicators.
Keywords: teacher recruitment, school leadership, novice teachers, semi-structured interviews
Download the article in English [PDF]: Not available