„POTŘEBUJEME VĚDĚT, JAK FUNGUJE INTERNET?“ POSTOJE A PREKONCEPTY ZAČÍNAJÍCÍCH UČITELŮ 1. STUPNĚ ZŠ

Autoři: Anna Drobná, Anna Yaghobová, Cyril Brom, Daniel Šťastný, David Šosvald

Abstrakt: Informatický obsah kurikula prošel v posledních letech proměnou. Metodou polostrukturovaného rozhovoru byly zkoumány prekoncepty začínajících učitelů 1. st. ZŠ (N = 62) o principech fungování internetu a jejich postoje k výuce tohoto tématu. Data jsou analyzována tematickou a frekvenční analýzou. Předběžné výsledky ukazují některé rozšířené prekoncepty, např. vnímání internetu jako centralizované sítě. Postoje učitelů se různí, výrazná část dotazovaných má mírně negativní postoj k výuce tohoto tématu.

Klíčová slova: učitelé, 1. stupeň základní školy, informatika, kurikulum

Článek ke stažení [PDF]

Title: “DO WE NEED TO KNOW HOW THE INTERNET WORKS?” ATTITUDES AND PRECONCEPTIONS OF NOVICE PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Abstract: The CS content of the curriculum has changed recently. The method of semi- structured interview was used to find out the preconceptions of the novice primary school teachers (N = 62) about the principles of the Internet and their attitudes towards teaching this topic. It also explores the preconceptions that these teachers have about the Internet. The data were analyzed by thematic and frequency analysis. Preliminary results show some preconceptions, e.g., the perception of the Internet as a centralized network. Teachers’ attitudes are very diverse, with a significant proportion of teachers having a slightly negative attitude to teaching this topic.

Keywords: teachers, primary school, computer science, curriculum

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze