PŘEDMĚT „HRA NA KLAVÍR JAKO CLIL“: REPLIKACE NA ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLE TIŠNOV

Autoři: Zdeněk Vašíček

Abstrakt: Internacionalizace přináší otevřený prostor pro metodu CLIL a cizojazyčnou komunikaci i na české základní umělecké škole (dále jen „ZUŠ“). Od roku 2000 probíhá na ZUŠ Tišnov individuální výuka předmětu „hra na klavír jako CLIL“. Cílem bylo ověřit možnosti takové výuky. Ve školním roce 2022/2023 výzkumný vzorek tvořilo 5 žáků s angličtinou, všichni s výraznou (i cizojazyčnou) studijní podporou rodiny. Hlavní otázka zněla: „Je integrace v CLIL vhodná pro mé žáky?“ Ono „vhodná“ jsem specifikoval na dvě oblasti: a) „zajímavá“ a b) „snadná“. Výsledky dotazníku na úrovni vždy 4 bodů (= SPÍŠE ANO) Likertovy škály opět potvrdily předchozí výsledky. Hlavní závěr zněl: integrace v CLIL se zdála být pro žáky zajímavá a zároveň snadná. Bylo by tedy vhodné v ní pokračovat i v budoucnu a nabídnout ji (jako cizojazyčnou praxi) dalším žákům. Komplex- ní evaluaci CLIL na ZUŠ Tišnov lze považovat za nejbližší úkol do budoucna.

Klíčová slova: hra na klavír, základní umělecká škola, internacionalizace, CLIL, evaluace

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE SUBJECT “PIANO PLAYING AS CLIL”: REPLICATION AT THE PRIMARY ARTS SCHOOL IN TIŠNOV

Abstract: Internationalization brings an open space for the CLIL method and foreign language communication at the Czech primary art school (hereinafter referred to as “PAS”). Since 2000, individual lessons of the subject “piano playing as CLIL” have been taking place at the PAS in Tišnov. The aim was to verify the possibilities of such teaching. In the 2022/2023 school year, the research sample consisted of 5 pupils with English, all of them with significant (including foreign-language) study support from the family. The main question was: “Is integration in CLIL suitable for my pupils?” I specified the “suitable” in two areas: a) “interesting” and b) “easy”. The results of the questionnaire at the level of 4 points (= RATHER YES) of the Likert scale again confirmed the previous results. The main conclusion was: the integration in CLIL appeared to be both interesting and easy for the pupils. It would therefore be appropriate to continue it in the future and offer it (as a foreign language practice) to other pupils. The comprehensive evaluation of CLIL at the PAS in Tišnov can be considered as the next task for the future.

Keywords: piano playing, primary arts school, internationalization, CLIL, evaluation

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze