PŘEDSTAVY PŘEDNÍCH FYZIKŮ O KURIKULU FYZIKY V SOUVISLOSTI S RŮZNÝMI ORIENTACEMI KURIKULA

Autoři: Vojtěch Žák, Petr Kolář

Abstrakt: Tento příspěvek se zabývá představami předních českých fyziků ohledně kurikula fyziky pro střední školy. Tyto představy reflektují nejen akademické kurikulum, ale silně také humanisticky orientované kurikulum, kurikulum zaměřené na kognitivní procesy a dále kurikulum zaměřené na společnost a technologie. V navazujícím výzkumu jsou zjišťovány názory dalších přírodovědců, didaktiků fyziky a učitelů fyziky.

Klíčová slova: fyzika, kurikulum, orientace kurikula, fyzik

Článek ke stažení [PDF]

Title: LEADING PHYSICISTS’ VIEWS ON THE PHYSICS CURRICULUM IN CONNECTION WITH VARIOUS CURRICULUM ORIENTATIONS

Abstract: This paper explores the views of leading Czech physicists regarding a physics curriculum for upper secondary schools. These views reflect not only the academic curriculum, but also a strongly humanistically oriented curriculum, a curriculum focused oncognitive processes, and a curriculum focused on society and technology. Ideas of other natural scientists, physics education experts, and physics teachers are sought in follow-up research.

Keywords: physics, curriculum, curriculum orientation, physicist

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze