PŘEKÁŽKY STUDENTSKÉ PARTICIPACE V TŘÍDNÍCH DISKUSÍCH K TÉMATŮM POLITIKY A OBČANSTVÍ

Autoři: Hana Sotáková, Irena Smetáčková, Kateřina Fibigerová, Vojtěch Ondráček

Abstrakt: Kolaborativní výuka s vysokým podílem diskusních aktivit se v řadě výzkumů ukazuje jako vysoce efektivní. Zároveň ale výzkumy naznačují, že studující čelí řadě bariér pro svoji participaci v diskusích. Příspěvek prezentuje výsledky české studie z mezinárodního výzkumu G- Epic, která mapovala prostřednictvím smíšené metodologie faktory ovlivňující to, zda se žáci a žákyně na konci 2. stupně ZŠ zapojují do třídních diskusí o politických a občanských tématech. Jako základní překážka se ukázala jazyková bariéra, zájem o téma, self- efficacy a respektující atmosféra. Důležité ale bylo i úzké pojetí politiky a učitelská redukce metody diskuse na sériové otázky. 

Klíčová slova: diskuse; žákovská participace; překážky; politika; občanství

Článek ke stažení [PDF]

Title: BARRIERS TO STUDENTS’ ENGAGEMENT IN CLASSROOM DISCUSSION ON POLITICS AND CITIZENSHIPS

Abstract: Collaborative learning with a high proportion of discussion activities is highly effective in many studies. At the same time, research shows that students face some barriers to their participation in classroom discussions. This paper presents the results of a Czech study from the international research G -Epic, which mapped, through a mixed methodology, the factors why students in grades 7 and 8 engage in classroom discussions on political and civic topics. Poor language comprehension skills, lack of interest in the topic, low self -efficacy and a disrespectful atmosphere emerged as primary barriers. However, a narrow conception of politics and the teacher’s reduction of the discussion method to serial questions were also important.

Keywords: discussion; politics; engagement; participation; barriers

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze