PŘEKÁŽKY V ZAVÁDĚNÍ TECHNIK KOLEGIÁLNÍHO SDÍLENÍ V ČESKÝCH ŠKOLÁCH

Autoři: Anna Páchová, Veronika Francová

Abstrakt: Jedním z protektivních faktorů syndromu vyhoření je sociální opora, jež je v rámci škol založena na kolegiálních vztazích. Cílem příspěvku je analyzovat překážky v zavádění kolegiálního sdílení na českých školách. Čerpáme z případových studií (10 škol) a dotazníkových šetření na školách (2377 osob) a mezi školními psychology (164 osob). Formalizované techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností nejsou v českých školách zavedeny, zájem o sdílení profesních zkušeností však roste. Školy, které je úspěšně zavedly, vnímají překážky jako menší a benefity jako větší. Rozšíření technik kolegiálního sdílení může posílit profesionalizaci učitelské komunity a zkvalitnit spolupráci uvnitř škol.

Klíčová slova: kolegiální sdílení, supervize, intervize, profesní růst

Článek ke stažení [PDF]

Title: WHAT PREVENTS THE IMPLEMENTATION OF PEER ‑SHARING TECHNIQUES IN CZECH SCHOOLS

Abstract: Social support, one of the protective factors of the burnout syndrome, is based on collegial relationships within schools. The aim of the research was to ana ‑ lyze barriers to sharing in Czech schools. We used case studies (10 schools) and a questionnaire survey in schools (2377 people) and among school psychologists (164 people). Formalized techniques of sharing professional experience are not yet firmly established in Czech schools, but interest is growing among teachers. Schools that have successfully implemented them perceive barriers as smaller and benefits as greater. That can enhance professionalisation of the teaching community and improve collaboration within schools.

Keywords: collegial sharing, supervision, intervision, professional growth

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze