PŘÍČINY A VÝVOJ ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOSTI NA 1. STUPNI ZŠ

Autoři: Irena Smetáčková, Anna Páchová, Darina Jirotková, Jana Slezáková, Olga Kučerová, Martina Šmejkalová, Zuzana Bílková, Zuzana Štefánková

Abstrakt: Sympozium představuje výsledky aktuálního výzkumu, který mapoval vývoj školních výkonů v průběhu 1. stupně ZŠ u 672 žáků a žákyň z 29 tříd. Sympozium zahrnuje příspěvky, které prezentují hlavní zjištění výzkumu, a to typologii příčin školní neúspěšnosti, typologii pedagogických postupů, a dále vývoj školních výkonů v souvislosti s kognitivními a exekutivními schopnostmi, s pedagogickým přístupem, s odklady školní docházky a se zvládáním kritických míst v českém jazyce a v matematice.

Klíčová slova: školní neúspěšnost, pedagogický postup, kognitivní schopnosti, 1. stupeň ZŠ

Článek ke stažení [PDF]

Title: CAUSES AND DEVELOPMENT OF SCHOOL FAILURE IN PRIMARY SCHOOL

Abstract: The symposium presents the results of current research that mapped the development of school performance during the first stage of primary school in 672 pupils from 29 classes. The symposium includes papers presenting the main findings of the research, namely the typology of causes of school failure, the typology of pedagogical practices, and the development of school performance in relation to cognitive and executive abilities, pedagogical approach, school deferrals and the mastery of critical areas in Czech language and mathematics.

Keywords: school failure, pedagogical practice, cognitive abilities, primary school

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze