PŘÍRODOVĚDNÉ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ UČIVO V PRIMÁRNÍM VZDĚLÁVÁNÍ: POHLED DO MINULOSTI A SOUČASNOSTI KURIKULA

Autoři
Tereza Češková, Miroslav Jireček

Abstrakt
Příspěvek je zaměřen na problematiku přírodovědného a společenskovědního učiva v českém primárním vzdělávání na úrovni projektovaného kurikula v minulosti (historicko-srovnávací analýza uč. plánů a osnov od r. 1918) i v současnosti (obsahová analýza ŠVP). Časová dotace pro toto učivo má klesající tendenci. Školy se i přes nové možnosti většinově drží tradičního neintegrovaného modelu výuky tohoto učiva. Školy, které integrují toto učivo, mu věnují většinově nižší časový prostor.

Klíčová slova

prvouka, vlastivěda, přírodověda, primární vzdělávání, kurikulum, integrace

Článek ke stažení [PDF] 

Title
NATURAL AND SOCIAL SCIENCE IN THE PRIMARY CURRICULUM: HISTORICAL AND CURRENT PERSPECTIVES

Abstract
The paper focuses on the issues of natural and social sciences in Czech primary education as regards the projected curriculum both in the past (historical- comparative analysis of curricula since 1918) and in the present (content analysis of School Educational Programmes, SEP). The time allowance for this subject has been gradually decreasing. Despite the new possibilities, schools mostly adhere to the traditional non-integrated model of teaching it of. Schools that integrate this curriculum usually devote less time to it.

Keywords
natural science, social science, primary education, curriculum, integration

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze