PŘÍSTUP UČITELŮ KE VZDÉLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S DVOJÍ VÝJIMEČNOSTÍ

Autoři: Petra Dvořáčková, Ivana Jůzová

Abstrakt: Předkládaný příspěvek shrnuje výsledky kvantitativně orientovaného výzkumného šetření zaměřeného na analýzu přístupu učitelů ke vzdělávání žáků s dvojí výjimečností. Žáci s dvojí výjimečností patří do skupiny žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich potřeby však v českém vzdělávacím prostředí nejsou prozatím dostatečně reflektovány. Příspěvek v první části prezentuje názory učitelů vztahující se k cílům vzdělávání a poskytování podpory u cílové skupiny. Druhá část se zabývá vnímáním dvojí výjimečnosti a potřeb žáků z pohledu učitelů. Tématem třetí části je připravenost učitelů ke vzdělávání žáků s dvojí výjimečností a zdroje podpory.

Klíčová slova: dvojí výjimečnost; speciální vzdělávací potřeby; nadání; postoje učitelů; kvantitativní výzkum

Článek ke stažení [PDF]

Title: TEACHERS’ ATTITUDES TOWARDS EDUCATING TWICE-EXCEPTIONAL PUPILS

Abstract: The aim of the paper is to present findings of a quantitatively oriented research which was focused on the analysis of teachers’ attitudes towards educating students with dual disabilities. Dual -disability pupils belong to a group of pupils with special educational needs, although their needs are not yet sufficiently reflected in Czech educational environment. Findings in the first part present teachers’ opinions on the goals of the education and the provision of support for the selected target group. The second part deals with the perception of dual-disability and needs of these pupils from the teachers’ perspective. The third part focuses on the teachers’ readiness to educate dual- disability pupils and the support network.

Keywords: twice -exceptionality; special educational needs; giftedness; teachers’ attitudes; quantitative research

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze