Autoři: Martin Majcík
Abstrakt: Aktuální konstruktivistické pojetí chápe chybu jako příležitost k učení, jejíž potenciál spočívá v generování podnětného obsahu a jako diagnostický nástroj umožňující učiteli porozumět procesu učení (Borasi, 1994). Jak je ovšem patrné, učitelé se k žákům chovají rozdílně na základě připisovaných charakteristik, což se projevuje v kvalitě zpětné vazby, otázek či projevované podpoře (Babad, 1993). Příspěvek se zaměřuje na identifikaci činností v učitelské práci s chybou s ohledem na diferenciaci v přístupu k žákům.
Klíčová slova: žákovská chyba, diferenciace, zpětná vazba, učitelská práce s chybou, oprava chyb
Title: PRODUCTIVE TEACHER ERROR MANAGEMENT BEHAVIOR AS A DEMONSTRATION OF FAIR APPROACH TOWARDS PUPILS
Abstract: Constructivist approach defines pupils mistake as learning opportunity because it tends to generate another educational content. Teachers can also benefit from pupils’ mistakes because they are defined as a diagnostic tool that makes learning visible (Borasi, 1994). During lessons there could be identified patterns of teacher’s differential behavior that is associated with different quality of their feedback, questions, or support (Babad, 1993). The proposal is focused on activities included in error management behavior which could be considered differential towards pupils during whole‑class interaction.
Keywords: pupils mistake, differentiation, feedback, error management behaviour, error correction
Download the article in English [PDF]: Not available