6. SEKCE Výzkum vzdělávání učitelů
Autor: Jana Wernerová
Abstrakt: Příspěvek se zabývá hodnocením profesní připravenosti studentů ve studijním programu pregraduální přípravy učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů sekundárního stupně škol na Fakultě pedagogické TU v Liberci. Vychází z výsledků dotazníkového šetření,srovnání pohledů cvičných učitelů a studentů 4. ročníku (přístup triangulace). Zaměřuje se nazvládání učitelských činností studenty v reálném prostředí školy na konci jejich studijní dráhy.
Klíčová slova: profesní připravenost studentů, praktická příprava učitelů, souvislá pedagogická praxe, předmětová odbornost, složka pedagogicko-psychologická, profesní činnosti.
Článek ke stažení [PDF]: Profesní připravenost studentů učitelství
Title: Student professional teacher training
Abstract: This report deals with an evalution of professional teacher training of students who have been studying an educational programme called an undergraduate preparation of teachers who are going to teach general educational subjects at secondary level schools. The report addresses students at Pedagogical faculty at Technical University in Liberec. It resultsfrom survey findings and comparisons of trainer teachers and 4th year students insights (triangulation approach). The report is aimed at students to help them cope with teacher skills in a realistic school environment at the end of their studies.
Key words: student professional preparedness, practical tracher training, continual pedagogical work experience, subject proficiency, pedagogical-psychological unit, professional activities
Download the article in English [PDF]: Not available