5. SEKCE Výzkum dítěte, žáka a studenta
Autor: Kateřina Vaněčková
Abstrakt: Příspěvek se zabývá implementací zcela nově pojatého modelu výukyoborové didaktiky na pracovišti autorky. Vedoucí linií inovace je pojetí oborově didaktických kurzů jako simulace vstupu učitele do jeho profese. Studenti se tak učí všeod tvorby tématických plánů a školních vzdělávacích programů až po projektovánívýuky postavené na aktivitě jejich žáků.Celý projekt respektující nejnovější poznatky z didaktiky přírodních věd a vysokoškolské pedagogiky je postaven na bázi činnostního vyučování. Převaha aktivity v kurzech je tedy na straně našich studentů, u nichž je na bázikonstruktivistické pedagogiky a vlastního zážitku budován komplex profesních kompetencí učitele biologie.Projekt byl již pilotován a přinesl pro další práci povzbuzující výsledky.
Klíčová slova: pregraduální příprava učitelé, profesní kompetence, činnostní vyučování, zážitková pedagogika, konstruktivismus, atomistický model, komparativní pedagogika, holistický model
Článek ke stažení [PDF]: Projektování, pilotáž a současné výsledky nového modelu oborově didaktické přípravy učitelů biologie na Katedře biologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy
Title: Projecting, piloting and contemporary results of a new model of undergraduate subject didactics teacher training courses in biology at Departmentof Biology, Charles University, Faculty of Education
Abstract: The paper deals with implementation of a brand new model of subject didactics teaching at the above-mentioned workplace. The leitmotiv of the inovation is the concept of undergraduate subject didactics training as a simulation of entering the teacher profession.In accordance to that student teachers learn everything from making year plans andschool educational programs to projecting of classes built on activity of their pupils. Whole project, respecting latest findings in subject didactics and teacher education, isbuilt on tha basis of active learning. The majority of activity lies in our students work, with the help of which is (on the basis of constructivistic pedagogy and self-experience) the complex of professional competence of biology teachers being built.The project has already been piloting and brouhght some encouraging results for our following work.
Key words: undergraduate teacher training, professional competence, learning by doing, pedagogy of experience, constructivism, atomistic model,comparative education, holistic model
Download the article in English [PDF]: Not available