Autoři: Milan Podpera, Kateřina Kubíková, Aneta Boháčová, Pavla Soukupová
Abstrakt: Příspěvek je zaměřen na analýzu faktorů, které souvisejí s přeměnou studenta učitelství v učitele. Cílem studie bylo zmapovat postoje studentů a učitelů k rozvoji profesních kompetencí, identifikovat rozdíly a na základě získaných dat vytvořit podklady pro možné inovace studijních plánů a zlepšení podpory v oblasti dalšího vzdělávání začínajících učitelů. Dílčím cílem bylo popsat očekávání a obavy z výkonu profese z pohledu studentů a jejich zpětná analýza po prvním roce pedagogické praxe.
Klíčová slova: začínající učitel, profesní kompetence, student učitelství, hodnocení rozvoje kompetencí
Title: TRANSFORMING A STUDENT TEACHER INTO A TEACHER
Abstract: This paper focuses on the analysis of factors related to the transformation of student teachers into teachers. The aim was to map the attitudes of students and teachers towards the development of professional competences and, based on the data obtained, to create a basis for curriculum innovations and improved support in the field of further education of beginning teachers. We described expectations and concerns about the profession from the students’ perspective and analysed them retrospectively.
Keywords: students, beginning teacher, professional competence, evaluation of competence development
Download the article in English [PDF]: Not available