Autoři: Martina Kampichler, Lucie Grůzová
Abstrakt: Tématem příspěvku jsou proměny v uchopení služeb rané výchovy a péče pro děti ve věku do tří let (RVaP) v strategických dokumentech EU a ČR v průběhu uplynulých 20 let. Příspěvek vychází z „nové sociologie dětství“ a na základě analýzy Carol Bacchi „Jak je problém reprezentován?“ diskutuje dvě komparativní otázky: Jaké dopady mají identifikované problematizace ČR a EU na rodiče, děti a podobu systémového řešení RVaP? Jak se promítají do pedagogické praxe a každodennosti zařízení RVaP? Výsledky ukazují vliv identifikovaných problematizací na systémové řešení RVaP a pedagogickou práci v zařízeních RVaP. Závěr příspěvku shrnuje benefity propojení sociologické a pedagogické analýzy.
Klíčová slova: služby výchovy a péče pro děti do tří let; vzdělávací politiky EU; vzdělávací politiky ČR; nová sociologie dětství; problematizace
Title: EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND CARE IN THE EU AND THE CZECH REPUBLIC AT THE CROSSROADS OF PEDAGOGICAL AND SOCIOLOGICAL RESEARCH
Abstract: The paper discusses changes in the perception of early childhood education and care services for children up to the age of three (ECEC3) in EU and Czech strategic documents over the past 20 years. The paper is based on the “new sociology of childhood” and on Carol Bacchi’s analysis “What’s the problem represented to be?” It discusses two comparative questions: what are the implications of the identified problematizations for parents, children and the ECEC3 system? How do they translate into classroom teaching practice and everyday life in ECEC3 facilities? The results show a significant impact of the identified problematizations on the ECEC3 system and the pedagogical work in ECEC3 facilities. The paper concludes by identifying the benefits of combining sociological and pedagogical analysis.
Keywords: education and care services for children under three; EU education policies; Czech education policies; new sociology of childhood; problematizations
Download the article in English [PDF]: Not available