Autoři: Stanislav Michek, Jana Marie Havigerová, Jana Poláchová Vašťatková
Abstrakt: Cílem studie je zachycení průběžných změn ve vnímání jevů vázaných na pandemickou situaci a distanční vzdělávání učiteli 1. stupně ZŠ. Bylo provedeno opakované CAWI šetření (4 vlny sběru dat od 03/20 do 10/20). Analýzy odpovědí (n = 43) potvrdily, že došlo ke změnám v prožívání učitelů od negativní valence k neutrální či pozitivní (viz např. asociace na pojem koronavir: od „nemoc“ ke „karanténa“, žáci od „chybí mi“ ke „moji“). Rostoucí zkušenost s užíváním ICT neměnila obsah stesků učitelů.
Klíčová slova: prvostupňoví učitelé, prožívání, profesní adaptace, Covid‑19, distanční výuka
Title: REFLECTION OF PROFESSIONAL ADAPTATION OF PRIMARY TEACHERS TO CHANGES IN EDUCATION DURING THE FIRST WAVE OF COVID‑19 PANDEMIA
Abstract: The aim of the study is to capture the ongoing changes in the primary school teachers’ perception of phenomena related to the pandemic situation and distance education. A repeated CAWI survey was performed (4 waves of data collection from 03/20 to 10/20). The analyses of the responses (n = 43) confirmed that there were changes in teachers’ experiences from negative valence to neutral or pos‑ itive (see e.g. association with the term coronavirus: from “disease” to “quaran‑ tine”, pupils from “I miss” to “mine”). The growing experience with the use of ICT did not change the content of teacher nostalgia.
Keywords: primary teachers, experience, professional adaptation, Covid‑19, distance education
Download the article in English [PDF]: Not available