1. SEKCE Pedagogický výzkum a kurikulární reforma české školy
Autor: ROMAN ŠVAŘÍČEK
Abstrakt: Příspěvek popisuje dílčí výsledky výzkumného projektu zkoumajícího životníhistorii zkušených učitelů na základní škole. Záměrem kvalitativního zkoumání byloodpovědět na otázky, které souvisejí s rozvojem učitele od začátků kariéry po dnešnípozici učitele experta. Problematika rozvoje učitele je studována pomocí re-konstrukceprofesní kariéry učitele, protože bylo během výzkumu zjištěno, že nejpodstatnějšímmotorem změny a dalšího rozvoje pro učitele je rozhodnutí učitele k tvorbě vlastníidentity. Konstrukce identity a práce na této identitě tvoří základní interpretační rámecučitelova rozvoje, který je popsán na vývoji jeho profesní identity od identityzačínajícího učitele, přes identitu progresivního učitele, až po identitu učitele experta.
Klíčová slova: zkušený učitel, identita, životní historie, kvalitativní výzkum, profesnídráha učitele
Článek ke stažení [PDF]: Rekonstrukce identity učitele
Title: Reconstruction of teacher’s identity
Abstract: The article deals with a presentation of partialresults from a research on anexpert teacher. The term “expert” means an experienced teacher that has knowledgeand skills, and that, furthermore, holds definite moral values. The objectives of thisresearch project are to create such a description of an expert teacher, which integratesthe experťs thoughts, acting in a classroom, professional and personal developments.Main focus is on the expert’s acting at school, the way he influences other teachers andreasons why teachers regard him as an example. Teacher’s identity is the key for wholedevelopment.
Key words: expert teacher, identity, life history, qualitative research, teacher career
Download the article in English [PDF]: Not available