Autoři: Vít Šťastný, Magda Nutsa Kobakhidze, Barbora Nekardová
Abstrakt: Cílem příspěvku je popsat, jak čeští a hongkongští rodiče hledají soukromé doučování pro jejich děti a podle jakých kritérií se rozhodují o jeho podobě. Hlavním zdrojem dat jsou polostrukturované rozhovory s rodiči, které byly realizovány v době, kdy soukromé doučování u dětí již začalo anebo rodiče jeho zajištění vážně zvažovali. Výsledky ukazují značné podobnosti v uvažování rodičů v obou zemích. Všichni rodiče v našem vzorku vnímali zajištění vzdělávacích potřeb jejich dětí a soukromého doučování jako součást rodičovské role a dobrého rodičovství. Čeští i hongkongští rodiče se při hledání vhodného doučování snaží respektovat pocity a názory svých dětí a zohledňují je při zajišťování stínového vzdělávání. Primárně spoléhají na vlastní kontakty (sítě).
Klíčová slova: soukromé doučování; stínové vzdělávání; rodiče; Česká republika; Hongkong
Title: PARENTS BUY PRIVATE TUTORING FOR THEIR CHILDREN: COMPARISON OF THE CZECH AND HONG KONG CONTEXT
Abstract: The aim of the paper is to describe how Czech and Hong Kong parents look for private tutoring for their children and what criteria they use to decide on its form. The main source of data is semi- structured interviews with parents, which were carried out when private tutoring for children had already started or when parents were seriously considering providing it. The results show considerable similarities in parental attitudes. All parents in our sample perceived providing for their children’s educational needs and private tutoring as part of the parental role and good parenting. Czech and Hong Kong parents try to respect their children’s feelings and opinions when looking for tutoring and consider them when providing shadow education. They primarily rely on their own networks.
Keywords: private tutoring; shadow education; parents; Czech Republic; Hong Kong
Download the article in English [PDF]: Not available