ROLE ŠKOLNÍHO SOCIÁLNÍHO PEDAGOGA V KONTEXTU MANAGEMENTU CHOVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Autoři: Martina Kurowski, Lenka Gulová, Markéta Košatková

Abstrakt: Školní prostředí představuje klíčový rámec pro vývoj žáků nejen v akademickém, ale také v sociálním a emočním kontextu. V této souvislosti hraje školní sociální pedagog klíčovou roli v podpoře pozitivního chování žáků a efektivního řízení jejich chování. Příspěvek představuje klíčové aspekty této problematiky. Prvním bodem bude identifikace hlavních výzev v chování žáků a význam role sociálního pedagoga při jejich řešení. Dále bychom představili preventivní strategie a intervence, které sociální pedagog využívá k prevenci sociopatologických jevů. Prezentovaná data budou dílčím výsledkem smíšeného výzkumného designu (především jejich kvalitativní část). Sběr proběhne formou dotazníků a rozhovorů se sociálními pedagogy v praxi. Doplňkovou metodou bude zúčastněné pozorování. Analýza dat proběhne formou kvalitativní obsahové analýzy. Závěrečná část příspěvku bude věnována spolupráci sociálního pedagoga s učiteli, vedením školy a rodiči, s cílem vytvořit komplexní a účinný systém v kontextu managementu chování žáků dané školy. Zdůrazňujeme také význam týmové spolupráce a komunikace mezi všemi aktéry edukačního procesu.

Klíčová slova: sociální pedagog; management chování; sociální patologie; interdisciplinarita; well -being

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE ROLE OF THE SCHOOL SOCIAL PEDAGOGUE IN THE CONTEXT OF BEHAVIOUR MANAGEMENT OF ELEMENTARY SCHOOL PUPILS

Abstract: School environment is a key framework for students’ development not only academically but also socially and emotionally. In this context, the school social worker plays a key role in promoting positive student behaviour and effective behaviour management. This paper presents key aspects of this issue. The first point will be to identify the main challenges in student behaviour and the importance of the role of the social pedagogue in addressing them. Next, we would like to introduce prevention strategies and interventions used by social pedagogues to prevent sociopathological phenomena. The data presented will be a partial result of a mixed research design (mainly the qualitative part). The collection will take the form of questionnaires and interviews with school social workers in practice. Participant observation will be a complementary method. Data analysis will take the form of qualitative content analysis. The final part of the paper will be devoted to the collaboration of the school social worker with teachers, school management and parents, to create a comprehensive and effective system in the context of managing the behaviour of students in a given school. We also stress the importance of teamwork and communication between all actors of the educational process.

Keywords: social pedagogue; behaviour management; social pathology; interdisciplinarity; well -being

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze