Autoři: Jiří Votava
Abstrakt: Přibližně dvě třetiny žáků českých středních škol vstupují do odborného vzdělávání. Může se zdát, že již nepotřebují další podporu při plánování budoucí kariérové dráhy. Ukazuje se však, že proces formování profesní identity není na stejné úrovni. Předložená publikace odpovídá na otázku, jak žáci sami hodnotí svou profesní připravenost, v jakých oblastech se potřebují dále rozvíjet a jakou podporu očekávají. Tyto výstupy jsou porovnány s ohledem na vybrané obory vzdělávání, aby bylo možné navrhnout specifická opatření v rámci vzdělávání a poradenství.
Klíčová slova: profesní připravenost, kariérové poradenství, odborné vzdělávání
Title: DIFFERENCES IN PERCEIVED PROFESSIONAL READINESS OF UPPER VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS ACCORDING TO THE FIELD OF STUDY
Abstract: Two thirds of Czech upper secondary school students enter vocational ed‑ ucation. They may not seem to need further support in planning their future careers. However, it turns out that the process of formation of their professional identity reaches varying levels. The presented publication answers the question how these students assess their professional readiness, in which areas they need to develop more, and what support they expect. These outputs are compared concerning selected fields of training to propose specific measures in education and counseling.
Keywords: Professional readiness, career guidance, vocational educationguistic landscape
Download the article in English [PDF]: Not available