VÝVOJ ČESKÉ PEDAGOGICKÉ VĚDY V DOBĚ POLITICKÉ NESVOBODY – PEDAGOGICKÉHO MYŠLENÍ MEZI INSTRUMENTALIZACÍ A AUTONOMIÍ

Autoři: Tomáš Kasper, Dana Kasperová

Abstrakt: Příspěvek se zabývá vývojem pedagogické vědy v období let 1948–1968, tedy v společensko- politických podmínkách nesvobody, ideologizace a sovětizace vědy i kultury. Příspěvek analyzuje v první části na pozadí teorie vědění a vývoje vědění základní cíle programu „nové“ vědecké pedagogiky v 50. letech 20. století v Československu, otázky ideologizace, instrumentalizace pedagogického výzkumu. V druhé části jsou analyzovány snahy o „oživení“ pedagogické vědy – metodologické, tematické, obsahové, institucionální – v 60. letech 20. století.

Klíčová slova: pedagogická věda; pedagogická teorie; socialismus; totalita; vzdělávací politika

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE DEVELOPMENT OF CZECH EDUCATIONAL SCIENCE IN THE ERA OF POLITICAL UNFREEDOM – PEDAGOGICAL THEORY BETWEEN INSTRUMENTALIZATION AND AUTONOMY

Abstract: The paper focuses on education scholarship in the period 1948–1968, i.e. in the socio-political conditions of illiberty, ideologization and sovietization of science and culture. In the first part, the paper analyses, against the background of the theory of knowledge and the development of knowledge, the basic goals of the programme of the “new” scientific pedagogy in 1950s Czechoslovakia, the issues of ideologization and instrumentalization of education scholarship. The second part analyses the efforts to “revitalize” education scholarship—methodological, thematic, content, institutional—in the 1960s.

Keywords: educational science; educational theory; socialism; totalitarianism; educational policy

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze