Autoři: Tadeáš Matěcha, Martin Rusek
Abstrakt: Ve studii byl zkoumán rozvoj praktických dovedností mezi studenty prvního ročníku učitelství chemie prostřednictvím jejich první laboratorní zkušenosti. Česká verze Nástroje hodnocení smysluplného laboratorního učení (MLLI) byla použita k hodnocení očekávání a zkušeností studentů, tj. před a po laboratorní práci. Bylo zjištěno, že nástroj je spolehlivě indikativní jak pro kognitivní, afektivní i kognitivně afektivní oblasti. Inventář byl dále upraven tak, aby reliabilita v jeho české verzi byla co nejvyšší. Nástroj bude využit s další skupinou studentů, z nichž jedna skupina bude zkoumána podrobněji s využitím videozáznamů a nahrávek rozhovorů studentů při řešení laboratorních úloh.
Klíčová slova: laboratorní práce; smysluplné učení; výuka chemie
Title: MEANINGFUL LEARNING IN CHEMISTRY LABORATORY
Abstract: In the study, the development of practical skills among first- year chemistry student teachers was investigated through their first laboratory experience. The Czech version of the Meaningful Laboratory Learning Inventory (MLLI) tool was used to assess students’ expectations and experiences, i.e., before and after laboratory work. It was found that the tool is reliably indicative of cognitive, affective, and cognitive -affective domains. The inventory was further adjusted to ensure the highest reliability in its Czech version. The tool will be used with another group of students, one of which will be examined in more detail using video recordings and recordings of student conversations while solving laboratory tasks.
Keywords: laboratory work; meaningful learning; chemistry education
Download the article in English [PDF]: Not available