Autoři: Jana Uhlířová, Barbora Loudová Stralczynská
Abstrakt: Příspěvek mapuje rozvoj výuky srovnávací pedagogiky v oblasti předškolního vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Cílem je analyzovat rozvoj komparativní tematiky v obsazích programů učitelství pro MŠ (Bc.) a pedagogika předškolního věku (NMgr.) a získat hodnocení studentů k výuce témat srovnávací pedagogiky pro jejich profesní rozvoj. Metodami sběru dat je zaprvé obsahová analýza dokumentů ukotvujících studijní obsahy předešlých a aktuálních akreditací a zadruhé dotazníkové šetření vlastní konstrukce mezi studenty vyšších ročníků studia, kteří mohou danou problematiku relevantně reflektovat. Studijní obsahy zaměřené na srovnávací pedagogiku mají dlouhodobě pozitivní ohlasy ve studentském hodnocení. Obsahová orientace kurzů je přizpůsobována vývojovým trendům v Evropě.
Klíčová slova: odborná příprava učitelů; předškolní vzdělávání; internacionalizace vzdělávání učitelů; srovnávací pedagogika; studentské hodnocení výuky
Title: COMPARATIVE PEDAGOGY AS A WAY TO IMPROVE THE PROFESSIONAL TRAINING OF PRE -SCHOOL TEACHERS
Abstract: The paper maps the development of teaching comparative pedagogy in the field of preschool education at the Faculty of Education of Charles University. The aim is to analyse the development of comparative topics in the curricula o, B.A. an, M.A. programmes in Early Childhood Education and to obtain students’ assessment of the teaching of comparative education topics for their professional development. The methods of data collection are a content analysis of documents anchoring curricular contents of accreditations and a questionnaire survey of our own design among students in senior years of study. The curricular contents focused on comparative pedagogies have long had a positive response in student evaluations. The content orientation of the courses is adapted to developments in Europe.
Keywords: professional teacher training; early childhood education; internationalisation of teacher education; comparative pedagogy; student evaluation of teaching
Download the article in English [PDF]: Not available