Autoři: Vít Šťastný
Abstrakt: Cílem studie je komparovat základní charakteristiky stínového vzdělávání (různých druhů a forem soukromého doučování) v osmi světových regionech a identifikovat globální, národní a lokální síly, které ovlivňují míru jeho užívá – ní, charakteristiky a implikace. Příspěvek se opírá o studium více než 500 od- borných publikací ze všech koutů světa. Stínové vzdělávání ovlivňuje kultura země, globalizace, ekonomická vyspělost, privatizace (ve) vzdělávání i politické regulace.
Klíčová slova: soukromé doučování; stínové vzdělávání; globalizace; neoinstitucionalismus; lidský kapitál
Title: SHADOW EDUCATION IN THE WORLD – GLOBAL PERSPECTIVES AND LOCAL CONTEXTS
Abstract: The aim of the study is to compare the basic characteristics of shadow education (different types and forms of private tutoring) in eight world regions and to identify global, national and local forces that influence its scale, characteristics and implications. The paper is based on the review of more than 500 scholarly publications from all over the world. Shadow education is influenced by a country’s culture, globalization, economic development level, privatization (in) education, as well as political regulations.
Keywords: private tutoring; shadow education; globalization; neo-institutionalism; human capital
Download the article in English [PDF]: Not available