Autoři: Barbora Al Ajeilat Kousalová
Abstrakt: Cílem této studie je prozkoumat používání strategií učení se slovní zásobě u vybraných žáků základní školy ve výuce německého jazyka. Prostřednictvím videonahrávek jsou zkoumány specifické strategie využívané během práce ve dvojicích a jejich vliv na výsledky učení, analyzované pomocí kvalitativní obsahové analýzy. Výzkumné otázky jsou zaměřené na identifikaci a použití strategií učení se slovní zásobě, vztah mezi používáním strategií a schopností odvodit významy slov a míru zapojení žáků do používání daných strategií. Zjištění naznačují, že většina strategií nebyla použita izolovaně, nýbrž v kombinaci s jinými strategiemi. Čím větší byly předchozí znalosti žáků, tím úspěšnější byli při odvozování významů slov. Studie rovněž zdůrazňuje potřebu vyváženého zapojení žáků pro optimalizaci práce v rámci jednotlivých dvojic.
Klíčová slova: strategie učení se slovní zásobě; práce ve dvojicích; základní škola; německý jazyk
Title: VOCABULARY LEARNING STRATEGIES IN PAIR WORK
Abstract: The aim of this study is to explore the use of vocabulary learning strategies among selected elementary school learners in German language classes. Through video recordings, specific strategies employed during pair work are examined, along with their impact on learning outcomes, analyzed through qualitative content analysis. Research questions focus on identifying and using vocabulary learning strategies, the relationship between strategy use and the ability to infer word meanings, and the extent of learners’ engagement in using these strategies. Findings suggest that most strategies were not used in isolation, but they occurred in combination with other strategies. The broader the learners’ prior knowledge, the more successful they were in inferring word meanings. The study also emphasizes the need for balanced learner engagement to optimize working in pairs.
Keywords: vocabulary learning strategies; pair work; elementary school; German
Download the article in English [PDF]: Not available