STUDIJNÍ CHOVÁNÍ VYSOKOŠKOLÁKŮ V ONLINE PROSTŘEDÍ: VÝZNAM SEBEREGULOVANÉHO UČENÍ

Autoři: Zuzana Šalamounová, Tomáš Lintner

Abstrakt: Existuje empirická evidence dokládající, že žáci a žákyně se učí prostřednictvím participace na výukové komunikaci. Výzkumy současně ukazují, že v míře participace žáků existují velké rozdíly. Příspěvek proto zachycuje, nakolik se mění míra participace jednotlivých žáků a žákyň v okamžiku, kdy se vyučující rozhodnou změnit uspořádání výuky a přejít z celotřídní interakce do upořádání v podobě skupinové práce. Data byla získána prostřednictvím videonahrávek participace 147 žáků a žákyň šesti šestých tříd základních škol během vyučovacích hodin literatury. Data byla analyzována prostřednictvím statistických metod. Výsledky naznačují, že použití skupinové práce je jedním z možných přístupů, které mohou učitelé využít ke snaze o dosažení rovnoměrnější participace na výukové komunikaci.

Klíčová slova: participace, výuková komunikace, celotřídní interakce, skupinová práce

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: HOW DOES STUDENT PARTICIPATION CHANGE IN WHOLE-CLASS VS. GROUP INTERACTION

Abstract: This paper examines the relationship between the level of self-regulated learning (SRL) and students’ behavior in the online learning environment. A total of 880 university students enrolled in 76 different courses participated in the study. Based on the calculation of the intraclass correlation coefficient (ICC), multilevel linear regression was chosen for the analysis. Moderation analysis then examined whether the relationship between statistically significant SRL strategies and student behavior indicators differs depending on the type of course (mandatory, compulsory elective, elective). The results showed that orientation towards external goals, time and study environments, critical thinking, and course satisfaction are significant predictors of student behavior. The analyses showed that course structure is associated with these indicators, and the type of course moderates the relationship between SRL strategies and student behavior.

 

Keywords: self-regulated learning, LMS, behavioral indicators, university students

 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze