TENDENCE K VOLBĚ EXTRÉMNÍCH ŠKÁLOVÝCH KATEGORIÍ ČESKÝMI ŽÁKY: VYBRANÉ VÝSLEDKY Z PISA 2012

Autoři : Hana Voňková, Martin Boško

Abstrakt:
V článku analyzujeme tendenci k volbě extrémních škálových kategorií při odpovídání na dotazníkové otázky u českých žáků v rámci mezinárodního výzkumu PISA 2012 a zaměřujeme se také na jejich pečlivost při odpovídání. Český žák se vyhýbá extrémům, což ho řadí mezi nejumírněnější respondenty světa. Nízké procento chybějících a neplatně zodpovězených otázek pak pouka- zuje na jeho relativní pečlivost. Styly odpovídání je nutno zkoumat, aby nedoš- lo k nesprávným závěrům na základě zkreslených dat.

Klíčová slova:
PISA 2012, žákovský dotazník, český žák, tendence k volbě extrémních škálových kategorií, chybějící odpovědi

Článek ke stažení [PDF] 

Title
EXTREME RESPONSE STYLE OF CZECH STUDENTS: SELECTED FINDINGS FROM PISA 2012

Abstract
In this paper, we analyze the extreme response style of Czech students in the PISA 2012 Questionnaire, together with their diligence in answering. Czech students avoid extreme answers, which places them among the most moderate respondents in the world, while the low percentage of missing and invalid answers points to their relative thoroughness. The examination of response styles is crucial to avoid drawing incorrect conclusions based on misleading data.

Keywords
PISA 2012, student questionnaire, Czech student, extreme response style, item non-response

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze