Autoři: Prof. PhDr. Miroslav Chráska, CSc.
PhDr. et PaedDr. Václav Klapal, Ph.D.
Anotace: V roce 2003 se uskutečnil výzkum, ve kterém jsme hledali odpověď na otázku, které učitelské dovednosti považují učitelé v praxi za důležité pro svoji práci. Výzkumu, v němž jsme používali techniku Q-metodologie, se zúčastnilo 140 náhodně vybraných učitelů na druhém stupni základní školy. Jednotlivé učitelské dovednosti (podle Ch. Kyriacou) představovaly Q-typy, které učitelé třídili (dle kvazinormálního rozdělení) do 10 skupin podle významu, který jim připisují. Výsledky třídění Q-typů jsme analyzovali pomocí shlukové analýzy, z níž vyplynulo, že mezi učiteli se vyskytují dva poměrně značně odlišné typy podle toho, které učitelské dovednosti preferují.
Článek ke stažení [PDF]: Typologie učitelů základní školy podle preferencí učitelských dovedností