ÚZKOSTNOST UČITELŮ V DŮSLEDKU PANDEMICKÉ ZKUŠENOSTI V KRÁLOVEHRADECKÉM A OLOMOUCKÉM KRAJI

Autoři
Jana Marie Havigerová, Stanislav Michek, Jana Poláchová Vašťatková

Abstrakt
Cílem studie bylo zjistit míru úzkosti (anxiety) učitelů a učitelek v období „mezi vlnami“ – po prvním roce zkušenosti s pandemií, a tedy i s on-line vzděláváním. Bylo provedeno dotazníkové šetření mezi učitelkami a učiteli škol ve dvou krajích: v Královehradeckém a v Olomouckém kraji. Na základě studia literatury analýzy odpovědí (n = 930) prokázaly, že u učitelů byly v červnu 2021 hodnoty úzkostnosti (měřené GAD-7) lepší při srovnání s normami pro běžnou populaci v ČR.

Klíčová slova
učitelé, úzkostnost, pandemie Covid-19

Článek ke stažení [PDF] 

Title
TEACHERS’ PANDEMIC-TRIGGERED ANXIETY IN THE HRADEC KRÁLOVÉ AND OLOMOUC REGIONS

Abstract
The aim of the study was to measure the level of teachers’ anxiety in the period “between waves” – that is, after the first year of experience with the pandemic and thus with on-line education. The questionnaire survey was conducted among teachers in schools of two regions: Hradec Králové and Olomouc. Based on the study of relevant resources, the analysis of responses (n = 930) proved that anxiety levels in June 2021 (as measured by GAD-7) were better for teachers when compared to the standards for general population.

Keywords
teachers, anxiety, Covid-19 pandemic

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze