Autor: Tomalová Petra, Michalík Jan
Abstrakt: Školská poradenská zařízení jsou důležitou součástí při inkluzivním vzdělávání dětí, žáků a studentů se specifickými potřebami. Možnosti jejich intervence jsou ukotveny v našem právním řádu – ve vztahu ke speciálním vzdělávacím potřebám dětí, žáků a studentů podávají zprávy z vyšetření, posouzení, vyjádření, doporučení, apod. Otázkou je, jakou právní hodnotu mají tyto informace v praxi. Cílem je vymezit pravomoci a postavení školských poradenských zařízení a jejich pracovníků v ČR. Úzce bude vymezena problematika přidělování asistenta pedagoga v jednotlivých krajích, možnosti spolupráce mezi školou, krajským úřadem, rodinou a školským poradenským zařízením. Cílem je poukázat na „nerovnoměrné“ možnosti získání asistenta pedagoga v krajích. Zmíněna bude problematika pracovního zázemí školských poradenských zařízení – dostupnost materiálního vybavení. Dále také problematika rozložení přímé a nepřímé pracovní doby (doba trvání intervence a doba její přípravy a závěrů). Výše uvedená problematika úzce souvisí s kvalitou pracovního života pracovníků školských poradenských zařízení a její smysluplností a potřebností ve školské i veřejné sféře.
Klíčová slova: Školská poradenská zařízení, speciálněpedagogická centra, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, asistent pedagoga, kvalita pracovního života.
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Vliv pracovníků školských poradenských zařízení na možnosti inkluzivního vzdělávání dětí, žáků a studentů se specifickými potřebami
Abstract: The education counseling institutes are important parts in inclusive education of children, pupils and students with special needs. Our legislation contains possibilities of their intervention – in relation to special needs of these children, pupils and students and the institutes provide information of their examination, assess children, make statements, recommendations, etc. The question is what the legal value of this information in practice is. The aim is to define the powers and the position of education counseling institutes and their employees in the Czech Republic. There will be defined the issues of assigning the pedagogical assistant in particular regions, then the possibilities of cooperation between school, district council, family and education counseling institute. The aim is to point to unequal possibilities of assigning the pedagogical assistant in regions. The issue of working facility in education counseling institutes – availability of material equipment – will be mentioned. There will be also stated the issue of division of the direct and indirect working hours (the length of intervention and the time of its preparation and making conclusions). These specified issues are closely connected with the quality of working life of people in education counseling institutes and the necessity of these issues in educational and public sphere.
Key words: education counseling institutes, special education centers, pupils with special educational needs, teaching assistant, quality of working life.
Download the article in English [PDF]: Not available