VNÍMÁNÍ RODIČOVSKÝCH KOMPETENCÍ Z POHLEDU MATEK ZE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH LOKALIT

Autoři: Zuzana Pavlíčková, Bohdana Richterová

Abstrakt: Příspěvek se věnuje porozumění rodičovským kompetencím u matek ze sociál- ně vyloučených lokalit. Jeho cílem je popsat, jak matky z vyloučených lokalit nahlíží na své rodičovské kompetence. Jako nástroj ke sběru dat byl využit polostrukturovaný rozhovor, který byl založen na Modelu rodičovských kompetencí dle Johnsona (Johnson et al., 2014). Ten představuje ucelený seznam kompetencí založený na úkolech rodičů a potřebách dětí. Nasbíraná data byla následně analyzována zakotvenou teorií.

Klíčová slova: rodičovské kompetence, sociálně vyloučené lokality, raný vývoj

Článek ke stažení [PDF]

Title: DIGITAL TECHNOLOGY AS PART OF THE FAMILY DYNAMIC

Abstract: The contribution is devoted to the understanding of parental competences of mothers from socially excluded locations. Its goal is to describe how mothers from excluded locations view their parental competence. A semi-structured interview was used as a data collection tool, which was based on Johnson’s Parental Competence Model (Johnson et al., 2014). This represents a comprehensive list of competences based on the tasks of parents and the needs of children. The collected data were subsequently analyzed using grounded theory.

Keywords: parental competence, socially excluded locations, early development

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze