VOJENSKÁ PEDAGOGIKA: PŘEHLEDOVÁ STUDIE

Autoři: Lenka Karásková

Abstrakt: Příspěvek přináší přehled o stavu bádání v oblasti socialistické vysokoškolské vojenské pedagogiky se zaměřením především na odborné, ale i ideologické prvky. Rámcem přehledové studie je představit problematiku vojenského vzdělávání s prvky ideologie v oblasti vojenské pedagogiky v mezinárodním kontextu. Na základě provedené analýzy studie odpovídá na otázky, která pole vojenského vzdělávání v oblasti vojenské pedagogiky byla a jsou předmětem mezinárodního výzkumného zájmu. Skutečnost, že se vzdělávání vojáků v oblasti vojenské pedagogiky, andragogiky prolíná zejména s vojensko-historickým diskurzem, potvrzuje jeho klíčový význam při prosazování ideologických vizí v armádě i odborný přínos pro vzdělávání a rozvoj vojáků.

Klíčová slova: vojenská pedagogika, vzdělávání vojáků, vzdělávání dospělých, ideologie

Článek ke stažení [PDF]

Title: MILITARY PEDAGOGY: A SYSTEMATIC REVIEW

Abstract: The paper provides an overview of the state of research in the field of socialist university military pedagogy, focusing on both professional and ideological elements. The systematic review aims to present the issues of military education with elements of ideology in the field of soldier education in an international context. Based on the analysis, the study answers the questions which fields of military education in military pedagogy have been and are of international research interest. The fact that the education of soldiers in the field of military pedagogy and andragogy is particularly intertwined with the military-historical discourse confirms its key importance in promoting ideological visions in the military as well as its professional contribution to the education and development of soldiers.

Keywords: military pedagogy, soldier education, adult education, ideology

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze