Autoři: Bohdana Richterová, Hana Kubíčková
Abstrakt: Sociální pedagogika v ČR je neregulovanou profesí. Užší vymezení sociální pedagogiky se zaměřuje ohrožené skupiny sociálním vyloučením nebo již skupiny vyloučené. Cílem příspěvku je představit, jak garanti nahlíží na koncept a výuku nerovností ve svých bakalářských studijních programech sociální pedagogiky. Výstupy z tematické analýzy ukázaly, že téma nerovností se v pro- gramech objevuje implicitně s různorodými důrazy. Na základě provedené analýzy byla stanovena doporučení pro inovace ve vzdělávání.
Klíčová slova: sociální pedagogika, výuka nerovností, bakalářský studijní program
Title: TEACHING INEQUALITY IN SOCIAL PEDAGOGY BACHELOR STUDY PROGRAMS
Abstract: Social pedagogy in the Czech Republic is an unregulated profession. A narrower definition of social pedagogy focuses on groups at risk of social exclusion or those already excluded. The aim of this paper is to present how the guarantors view the concept and teaching of inequalities in their bachelor social pedagogy programmes. The findings of the thematic analysis showed that the topic of inequalities appears implicitly in the programmes, with different emphases. Based on the analysis, recommendations for educational innovation were identified.
Keywords: social pedagogy, teaching inequality, bachelor study programme
Download the article in English [PDF]: Not available