Autoři: Monika Stříteská, Tomáš Čech
Abstrakt: Distanční (online) výuka představovala jednu z největších výzev pro české školství v uplynulých třech letech. Přestože se situace ve školách od jara 2020, kdy pandemie udeřila poprvé, změnila, stále existovalo určité procento žáků, kteří se nemohli plně zapojit do distančního vzdělávání. V našem příspěvku zjišťujeme, jak distanční výuka v období pandemie Covid-19 ovlivnila rozvoj rizikového chování u žáků základních škol a jakým způsobem probíhaly v době distanční výuky preventivní aktivity z pohledu školních metodiků prevence.
Klíčová slova: prevence rizikového chování, pandemie Covid-19, distanční výuka, kvantitativní výzkum, školní metodik prevence
Title: DEVELOPMENT OF RISKY BEHAVIOR OF PUPILS AND ITS PREVENTION AT CZECH PRIMARY SCHOOLS DURING THE COVID-19 PANDEMIC AND DISTANCE LEARNING
Abstract: Distance (online) learning has been one of the biggest challenges for Czech education in the past three years. Although the situation in schools has changed significantly since the spring of 2020, when the pandemic first hit, there is still a certain percentage of pupils who cannot be fully engaged in distance learning. In our paper, we analyse how distance education during the period of the Covid-19 pandemic influenced the development of risk behaviour in primary school pupils and how prevention activities were carried out during distance education from the viewoint of school prevention methodologists.
Keywords: prevention of risky behavior, Covid-19 pandemic, distance learning, quantitative research, school prevention methodologist
Download the article in English [PDF]: Not available