Autoři: PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.
PaedDr. Pavel Doulík
Anotace: Mezi inovativní a v reálné školní praxi stále ještě nepříliš obvyklé metody výuky chemie patří výuka pomocí multimediálních výukových počítačových programů. Od této metody se vedle motivačního efektu očekává mimo jiné i to, že bude sloužit žákům ke kvalitnějšímu a trvalejšímu uchování získaných poznatků. V příspěvku jsou uváděny výsledky pedagogického experimentu v jehož průběhu byla testována didaktická efektivita výuky tématu Chemické směsi v 8. ročníku základní školy pomocí počítačového programu v porovnání s tradičně provedenou výukou tohoto tématu (prostřednictvím zvláště slovních metod). Didaktická efektivita výuky v experimentální i kontrolní skupině byla určována jednak na základě hodnot obtížnosti jednotlivých položek vstupních, výstupních a retenčních didaktických testů a jednak na základě porovnávání hrubých skórů těchto testů pomocí robustních metod statistické analýzy dat. Výzkum potvrdil předpoklad vyšší didaktické efektivity počítačem podporované výuky tématu Chemické směsi, nepotvrdil však předpoklad trvalejšího uchování získaných poznatků. V příspěvku jsou rovněž diskutovány příčiny těchto výsledků.
Článek ke stažení [PDF]: Výzkum didaktické efektivity výuky tématu Chemické směsi pomocí počítačového programu