Autoři: Tomáš Kasper, Dana Kasperová
Abstrakt: Příspěvek se zabývá vztahem vzdělávací politiky a utváření pedagogické teorie na pozadí otázek instrumentalizace a ideologizace vzdělávání pro společensko- -politické cíle. Příspěvek analyzuje dvě období vzdělávací politiky totalitního komunistického Československa na vybraném konceptu – polytechnickém vyučování. Analýza se zaměřuje v první části na cíle a program polytechnické výchovy v 50. letech, kdy měla napomoci „odstranit“ model všeobecného středního vzdělání a napomoci hospodářskému vítězství „Východu“. Druhá část příspěvku analyzuje polytechnickou výchovu jako technokratický model vzdělanosti v období tzv. vědecko-technické revoluce v 60. letech 20. století.
Klíčová slova: polytechnické vzdělání, pedagogická věda, socialismus, totalita, vzdělávací politika
Title: EDUCATION, IDEOLOGY AND THE REFORM OF SOCIETY – FOR A „NEW“ POLYTECHNIC EDUCATION IN CZECHOSLOVAKIA
Abstract: The paper deals with the relationship between educational policy and the formation of educational theory against the background of the issues of instrumentalization and ideologization of education for socio-political aims. The paper analyses two periods of educational policy of totalitarian communist Czechoslovakia on a selected concept – polytechnic teaching. In the first part, the analysis focuses on the goals and program of polytechnic education in the 1950s, when it was supposed to help “remove” the model of secondary school education in general and help the economic victory of the “East”. The second part of the paper analyses polytechnic education as a technocratic model of education during the period of the so-called scientific and technological revolution in the 1960s.
Keywords: polytechnic education, pedagogical science, socialism, totalitarianism, educational policy
Download the article in English [PDF]: Not available