Autor: Václav Souček, Ph.D.
Anotace: Příspěvek nabízí analýzu řady dokumentů EU, které se zabývají otázkou směřování vzdělávací politiky EU. Dokumenty jako Memorandum o celoživotním učení (2000) působí na první pohled velice impresivně jak svým záběrem tak i vytýčenými cíli. Po bližším zkoumání však nezbytně vyvstává celá řada problémů a otázek, které, zvláště v kontextu vývoje evropského směřování vzdělávání po 2. světové válce, naznačují podstatný odklon od původní humanistické tradice, vytýčené mimo jiné i v důležitém dokumentu Learning to Be (E. Faure, 1972). Příspěvek se zamýšlí nad touto velice problematickou situací a nastiňuje možnosti pro roli českého vzdělávání obzvláště ve vztahu k současné transformaci vzdělávacího paradigmatu.
Článek ke stažení [PDF]: Vzdělanostní nebo konkurenceschopná společnost? Kam vlastně směřuje evropská vzdělávací politika?