4. SEKCE Výzkum výchovy a vzdělávání v mimoškolním prostředí
Autor: VÁCLAV SOUČEK
Abstrakt: V souvislosti se změnou vzdělávacího paradigmatu vstupuje v posledníchletech do popředí i otázka zapojování rodičů do výchovně-vzdělávacího procesu školy. Apriorně se předpokládá, že tato spolupráce povede nezbytně k lepším vzdělávacímvýsledkům žáků. Vyvstává zde ovšem celá řada otázek, které se týkají spojitostí mezikulturním kapitálem rodičů a zamýšlenou paradigmatickou změnou, připravenostíučitelů sdílet vzdělávací prostor s vnějším světem, ochotou žáků přijmout realitu”druhé školy” doma, a v neposlední řadě i připraveností všech činitelů k tomu, aby setěmto zkušenostem otevřeli a dokázali se z nich i poučit. Tento příspěvek analyzujemezinárodní projekty v této oblasti a nabízí možné postupy pro realizaci programůspolupráce školy a rodiny.
Klíčová slova: rodina, škola, spolupráce, vzdělávací paradigma
Článek ke stažení [PDF]: Vzděláváme se spolu
Title: Learning together
Abstract: The issue of home and school cooperation has become in recent years quiteimportant, especially in the context of envisaged changes related to the switch ineducational paradigm. It is expected that such cooperation will necessarily result inbetter educational achievements. However, this gives rise to a number of questions:might not parents’ cultural capital interfere with the envisaged paradigmatic change,are teachers prepared and able to share educational space with the outside world, willchildren want to turn their home into a second school, and will participants be able tolearn from cooperative experience? This pa per will offer an analysis of research done inthis area, and some suggestions for implementing programmes intended to fosterhome-school cooperation.
Key words: family, school, cooperation, educational paradigm
Download the article in English [PDF]: Not available