VZDĚLÁVÁNÍ NADANÝCH ŽÁKŮ V MATEMATICE VE VĚKU 13–15 LET: PŘÍPADOVÉ STUDIE

Autoři: Jana Veseláková

Abstrakt: Cílem příspěvku je prezentovat dílčí zjištění z kvalitativního výzkumu realizovaného v rámci disertační práce zaměřené na vzdělávání nadaných žáků v matematice ve věku 13–15 let na základních školách s důrazem na různá vyučovací prostředí (běžné třídy a třídy s rozšířenou výukou matematiky). Budou prezentovány výukové strategie, kterými jsou nadaní žáci vzděláváni a příležitosti, které jsou jim poskytovány ve výuce matematiky. Představíme zkušenosti nadaných žáků s výukou matematiky a okolnosti, se kterými se potýkají jejich učitelé matematiky v kontextu vzdělávání těchto žáků. Prezentovaná data byla získána pomocí pozorování nadaných žáků a učitelů ve výuce matematiky ve školách a rozhovorů s nadanými žáky v matematice (N=3) a s jejich učiteli matematiky (N=3).

Klíčová slova: nadaný žák v matematice; výukové strategie; základní vzdělávání; výzkumný design; případové studie

Článek ke stažení [PDF]

Title: EDUCATION OF GIFTED PUPILS IN MATHEMATICS AT THE AGE OF 13–15: CASE STUDIES

Abstract: The paper aims to present partial findings of qualitative research carried out within the dissertation thesis focused on the education of gifted pupils in mathematics aged 13–15 at lower secondary school with an emphasis on different teaching environments (regular classes and classes with extended teaching of mathematics). The teaching strategies by which gifted pupils are educated and the opportunities provided to them in mathematics teaching will be presented. We will present the individual experiences of gifted pupils with teaching mathematics and the circumstances that their mathematics teachers face in the context of the education of these pupils. The presented data are based on a partial survey and were obtained from observations of gifted pupils and teachers in mathematics education in schools and interviews with gifted pupils in mathematics (N=3) and their teachers of mathematics (N=3).

Keywords: gifted pupil in mathematics; teaching strategies; primary education; research design; case studies

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze