ŽÁCI A STUDENTI NA INTERNETU

Autor Jitka Jursová

Klíčová slova: informační společnost, digitální technologie, technologické kompetence, virtuální realita, internet

Abstrakt: Studie se zaměřuje na otázky proměny forem sebevzdělávání v souvislosti s rozvojem moderních technologií. Předmětem výzkumu je sledování vývojových tendencí v užívání digitálních technologií k sebevzdělávacím aktivitám žáků a studentů. Cílem výzkumu je ověřování postojů k internetu jako specifickému masově komunikačnímu médiu a způsobů využívání virtuálního prostředí internetu k učebním aktivitám žáků a studentů v rámci jejich sebevzdělávání mimo školní výuku. Digitální technologie jsou významným faktorem utváření moderní společnosti. Virtuální prostředí internetu je již samozřejmou součástí světa, v němž žije současná generace školáků a studentů. Škola jako klíčový nositel vzdělávání se tedy musí vypořádat s úkolem rozvíjet u žáků technologické kompetence, zároveň stojí před otázkou uplatnění nových technologií ve výuce. Na jedné straně se do nich vkládají v souvislosti se vzděláváním velké naděje, na druhé straně se však začínají projevovat i mnohé negativní stránky dlouhodobého a výchovně nezvládnutého kontaktu mladé generace s digitálními médii. Dotazníkové šetření bylo realizované v roce 2015-2017, respondenty byli žáci základních škol a studenti učitelství na FP TUL (Učení v prostředí internetu, 160 studentů VŠ, 180 žáků ZŠ a nižších ročníků víceletých gymnázií). Výsledky jsou komparovány s vybranými výstupy výzkumu „Média v sebevzdělávání žáků ZŠ“, realizovaného v letech 2001-2010 (2002 – 295 žáků ZŠ, 2004 – 261 žáků ZŠ, 2007 – 467 žáků ZŠ, 2008 – 187 žáků ZŠ). Využit byl nestandardizovaný dotazník a statistické metody – Cohenův koeficient kappa, Studentův t-test. Prostředí internetu je druhou dimenzí života mladé generace, poskytující nové možnosti vzdělávání. Přístup k internetu doma, příp. na vlastním mobilním telefonu, má v současné době téměř 100% žáků ZŠ. Hlavním komunikačním prostředím se pro velkou část mladé populace stal Facebook (v šetření r. 2015 jej uvádí jako běžné prostředí pro komunikaci při učebních aktivitách mimo školu 54% žáků ZŠ a 98% studentů VŠ). Digitální technologie rozšiřují prostor pro aktivní učební práci. Na druhou stranu stojíme před vážnými otázkami dopadu virtuálního prostředí na životní styl a hodnoty mladé generace.

Článek ke stažení [PDF]