Autoři: Blanka Zemanová, Jana Stará
Abstrakt:globální vzdělávání, globální rozvojové vzdělávání, globální občanství,
globální kompetence, pregraduální příprava učitelů Způsob, jak jsou principy a témata globálního rozvojového vzdělávání (GRV) implementovány do devíti předmětů studijních programů pro budoucí učitele (se zaměřením na učitele 1. stupně ZŠ) na pěti vysokých školách v České republice (Univerzita Karlova, Masarykova univerzita, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Západočeská univerzita v Plzni a Univerzita Hradec Králové) byl zkoumán souborem kvalitativních metod. Prostřednictvím expertního posouzení sylabů předmětů a studijních materiálů s oporou o typologii Oxley & Morris (2013), pozorování výuky s oporou o koncept globální kompetence a rozhovorů s vysokoškolskými učiteli byla shromážděna data, která identifikují, jak jsou globální témata vyučována, s důrazem na cíle, obsah, pedagogické přístupy a metody a hodnocení budoucích učitelů.
Klíčová slova: globální vzdělávání, globální rozvojové vzdělávání, globální občanství, globální kompetence, pregraduální příprava učitelů
Title: INTEGRATING GLOBAL ISSUES INTO PRE-SERVICE TEACHER TRAINING
Abstract: The way in which the principles and themes of global development education (GDE) are implemented in nine courses of study programmes preparing pre-service teachers (with a focus on primary school student teachers) at five universities in the Czech Republic (Charles University, Masaryk University, University of South Bohemia in České Budějovice, University of West Bohemia in Pilsen and University of Hradec Králové) was investigated using a set of qualitative methods. Through expert review of course syllabi and course materials with support from Oxley & Morris’ (2013) typology, classroom observation with support from the concept of global competence, and interviews with university teachers, data was collected to identify how global topics are taught, with a focus on objectives, content, pedagogical approaches and methods, and assessment of pre-service teachers.
Keywords: global education, global development education, global citizenship, global competences, undergraduate teacher training
Download the article in English [PDF]: Not available