Autoři: Denisa Denglerová, Radim Šíp
Abstrakt: Sympozium předkládá výsledky studie prostředí ZŠ s programem Začít spolu (ZaS) realizované prostřednictvím smíšeného výzkumného designu. Výsledky ukazují intenzivní rozvoj žáků v metakognitivních schopnostech a dale zlepšení v oblasti socioemočních kompetencí, motivace a tvořivosti. Pozorovaným zjištěním je význam spolupráce na různých úrovních a v rámci různých profesí. Kooperace je konstituována na mezinárodní i národní úrovni. V obou úrovních hraje významnou roli spolupráce mezi různými profesními skupinami, stejně jako kolegiální přenos zkušeností učitelů napříč školami. Důraz na vzájemnou spolupráci se systematicky propisuje také do výuky žáků. Taková spolupráce umožňuje efektivně zkoušet různé přístupy k výuce, inovovat je, vyhodnocovat jejich dopady a tato zjištění opět sdílet s dalšími jednotlivci i institucemi. Všudypřítomné konstruktivistické přístupy k výuce se mohly rychle rozvinout právě díky popsanému systému spolupráce.
Klíčová slova: Začít spolu; spolupráce; konstruktivismus; metakognice; socioemoční kompetence
Title: EVALUATING THE BENEFITS OF CONSTRUCTIVIST TEACHING METHODS IN THE START TOGETHER PROGRAMME
Abstract: This symposium presents the results of a study of elementary school environment using the Start Together program conducted through a mixed research design. The results show an intensive development of students’ metacognitive skills and further improvements in social-emotional competence, motivation and creativity. One of the observed findings is the importance of collaboration at different levels and within different professions. Cooperation is constituted at international and national level. At both levels, collaboration between different professional groups plays an important role, as does the collegial transfer of teachers’ experiences across schools. The emphasis on mutual cooperation is also systematically reflected in teaching. Such collaboration enables different approaches to teaching to be effectively tested, innovated, their impact evaluated and their findings shared with other individuals and institutions. The ubiquitous constructivist approaches to teaching have been able to develop rapidly because of the collaborative system described above.
Keywords: Start together; collaboration; constructivism; metacognition; social-emotional competence
Download the article in English [PDF]: Not available