Autor: Erik Šejna
Abstrakt: Prezentované výzkumné šetření se zabývá adaptací, validizací a revizí půvo- dem španělské škály Social Anxiety Questionnaire for Children (SAQ-C) na vzorku 740 žáků nižšího sekundárního vzdělávání (8./9. tříd) v 13 náhodně vybraných základních školách na Moravě. Pro účely výzkumného šetření byly ze škály extra- hovány dva faktory, dosahující většinového rozptylu celkové škály, které rovněž přímo souvisí se školním prostředím. Revidovaná škála byla podrobena explorativ- ní i konfirmační faktorové analýze vždy na polovině náhodně vybraného vzorku. Výsledky ukázaly vysoké faktorové zátěže u všech položek s jejich originálními faktory. Pouze jedna položka byla přemístěna. konfirmační faktorová analýza prokázala, že škála dosahuje dobrých fit indexů (CFI, TLI > 0.99). Zkoumána byla rovněž invariance měření – škála funguje stejně pro mužské i ženské respondenty. Vícenásobná lineární regrese potvrdila, že pohlaví i akademický self-concept jsou signifikantními prediktory sociální úzkosti spolu se školním výkonem, který však dosahoval řádově nižší úrovně regresního koeficientu.
Klíčová slova: sociální úzkost, školní sociální úzkost, nižší sekundární vzdělávání, základní škola sociální fobie
Title: HOW TO MEASURE SOCIAL ANXIETY IN SCHOOL? ADAPTATION AND REVISION OF SAQ-C
Abstract: This study focuses on the adaptation, validation, and revision of the Spanish- origin Social Anxiety Questionnaire for Children (SAQ-C) using a sample of 740 lower-secondary school students from 13 randomly selected schools in Moravia. Two school-specific factors, explaining most of the variance were extracted from the original scale. The revised scale underwent exploratory and confirmatory factor analysis on split samples, showing high factor loadings and excellent fit indices (CFI, TLI > 0.99). Measurement invariance confirmed consistency across genders. Multiple regression revealed gender and academic self-concept as significant predictors of school-related social anxiety, with school performance playing a smaller role.
Keywords: social anxiety, school social anxiety, lower-secondary education, sec- ondary school, social phobia
Download the article in English [PDF]: Not available