Autor: Tereza Češková, Petr Najvar, Miroslav Janík, Jiří Havel, Tomáš Horčička, Teresa Vicianová, Alžběta Jurasová, Miroslav Jireček, Tomáš Janík
Abstrakt: Klíčové kompetence jsou již dvě dekády cílem českého vzdělávání, avšak jejich implementace ve školním kurikulu je různorodá a často formální. Tento příspěvek zkoumá, jak školy s kompetencemi pracují v designovaném kurikulu, tedy ve školních vzdělávacích programech. Pomocí sumativní obsahové analýzy ŠVP základních škol v Jihomoravském kraji (N = 387) jsme identifikovali tři přístupy: formální převzetí KK, částečné rozpracování a jejich systematickou integraci. Následná kvalitativní analýza ukazuje značnou heterogenitu v jejich formulaci, pojetí i obsahu, včetně nepochopení jejich podstaty. S vědomím toho, že designované kurikulum se může od realizovaného značně lišit vnímáme analýzu KK v ŠVP jako nutný první krok k hlubšímu porozumění toho, jak jsou KK v českých školách vnímány a rozvíjeny.
Klíčová slova: klíčové kompetence, kurikulum, školní vzdělávací program
Title: SCHOOLS AS CURRICULUM DESIGNERS: COLOURFUL CONCEPTIONS OF KEY COMPETENCES IN PRIMARY SCHOOL CURRICULA
Abstract: Key competences have been a goal of Czech education for two decades, but their implementation in school curricula varies and is often formalistic. This study examines how schools incorporate competences in their designed curriculum through a summative content analysis of primary school curricula in the South Moravian Region (N = 387). We identified three approaches: formal adoption, partial elaboration, and systematic integration. Qualitative part of analysis reveals significant heterogeneity in formulation and content, including misunderstandings of competences. As the designed curriculum may differ from the enacted one, this analysis is a crucial step toward understanding how key competences are perceived and developed in Czech schools.
Keywords: key competences, curriculum, school educational programme
Download the article in English [PDF]: Not available