VZTAH MEZI MENTALIZACÍ, ATTACHMENTEM A WELL- BEINGEM U STUDENTŮ UČITELSTVÍ: PSYCHOLOGICKÉ FAKTORY A JEJICH VLIV NA PROFESNÍ ROZVOJ

Autor: Magda Nišponská, Zuzana Pechová, Jan Picek

Abstrakt: Studie zkoumá vztah mezi mentalizací, epistemickou důvěrou, nejistou vazbou a subjektivním well-beingem studentů učitelství z psychoanalytické perspektivy. Výzkum analyzoval data 300 studentů I. ročníků učitelských oborů pomocí sebehodnoticích dotazníků, včetně ECR a MentS. Shluková analýza identifikovala čtyři psychologické profily reflektující interakce těchto faktorů. Získaná zjištění byla potvrzena následně diskriminační analýzou. Výsledky ukazují, že snížená schopnost mentalizace spojená s úzkostí a odmítavostí vede k horší subjektivní pohodě a narušení epistemické důvěry. Studie zdůrazňuje význam attachmentu a mentalizace pro regulaci stresu a naznačuje možné intervence ve vzdělávání budoucích učitelů.

Klíčová slova: mentalizace, epistemická důvěra, well-being, shluková analýza

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE RELATIONSHIP BETWEEN MENTALIZATION, ATTACHMENT AND WELL-BEING IN PRESERVICE TEACHERS: PSYCHOLOGICAL FACTORS AND THEIR INFLUENCE ON PROFESSIONAL DEVELOPMENT

AbstractThe study examines the relationship between mentalization, epistemic trust, insecure attachment, and the subjective well-being of teacher education students from a psychoanalytic perspective. The research analyzed data from 300 students using self-assessment questionnaires, including ECR and MentS. Cluster analysis identified four psychological profiles reflecting the interactions of these factors. The findings were subsequently confirmed through discriminant analysis. The results indicate that reduced mentalization ability, combined with anxiety and rejection, leads to lower subjective well-being and impaired epistemic trust. The study highlights the importance of attachment and mentalization in stress regulation and suggests possible interventions in the education of future teachers

Keywords: mentalization, epistemic trust, well-being, cluster analysis

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze